Kunskapskrav

Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven har goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i bekanta sammanhang på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven har mycket goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i nya sammanhang på ett väl fungerande sätt

.
.

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett relativt väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis godanpassning till problemets karaktär. Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär

Uppgift mönster

40

b) Beskriv hur mönstret växer med figurernas nummer.

c) Vilket nummer har den figur som du kan bygga av 42 stickor?

Visa hur du löser uppgiften.

 

Uppgift problemlösning

ma2
 UPPGIFT  Problemlösning
Anna och Magnus åker hiss i ett höghus. De åker först upp fem våningar, sedan ner sju
våningar och till slut upp nio våningar. Hissen har då stannat på tolfte våningen.
På vilken våning startade hissfärden? Kan du lösa uppgiften på flera sätt?
Är ditt svar rimligt?

 

Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt. Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett relativt väl fungerande sätt och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt. Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett väl fungerande sätt och förvälutvecklade och väl underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt

Uppgift bråkdelar

På ett fat i klassrummet finns det äpplen, bananer och apelsiner.

Av frukterna är

  • hälften äpplen
  • en tredjedel bananer, och
  • resten apelsiner
  1. a) Hur många äpplen, bananer och apelsiner kan det finnas på bor­det?
  2. b) Ge ett förslag till.

.

Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett relativt välfungerande sätt. Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett väl fungerande sätt.

 UPPGIFT  Begrepp – Area
Beskriv vad area är för något. Gör en uppgift om area och
förklara med bild, ord och symboler så noga du kan.
UPPGIFT  Begrepp – Skala
Beskriv vad skala är för något.
UPPGIFT  Begrepp – Multiplikation
Beskriv vad multiplikation är

 

I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra utvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra  I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra välutvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med vissanpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med tillfredsställande resultat. Eleven kan välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder med relativt godanpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med gott resultat. Eleven kan välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med god anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med mycket gott resultat.

Uppgift subtraktion

Räkna ut på det sätt du tycker är bäst.

Visa hur du löser uppgiften.

Beräkna

1. a) 857-623

b) 72-37

2. a) 574-218

b) 503-495

3. a) 401-279

b) 2014-1998

4. a) 28,5-1,3

b) 19,60-3,75

 

Uppgift geometri

  1. a) Rita två trianglar med olika form. Båda trianglarna ska ha arean 12 cm2.
  2. b) Skriv ut måtten i dina figurer. Visa att arean är 12 cm2.
  3. c) Jämför dina trianglar. Beskriv likheter och skillnader.

UPPGIFT  Beräkningar – Taluppfattning (procent)
Moa betalar 400 kr för ett par byxor när rabatten är avdragen.
Rabatten är 20 %.
Välj rätt alternativ och motivera ditt svar.
a) Byxorna kostar 480 kr i normalpris
b) Byxorna kostar 600 kr i normalpris
c) Byxorna kostar 500 kr i normalpris

ma1

 

Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget. Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett ändamålsenligt sätt och använder då bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttrycksformer med förhållandevis god anpassning till sammanhanget. Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett ändamålsenligt och effektivt sätt och använder då bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttrycksformer med god anpassning till sammanhanget.

UPPGIFT  Resonera – Sannolikhet
Ni spelar ett spel där man slår två tärningar och adderar dem för att försöka få sin egen summa.
Varje gång det blir din summa får du ett poäng. Vilken siffra mellan 2 och 12
kan vara bra att välja för att vinna? Motivera din lösning.
UPPGIFT  Resonera – Samband och förändring
För att kunna såga ut åtta stycken lika långa bitar av en viss längd behöver du ha
en planka som är 2 meter lång.
Hur många meter planka går det år om du sågar ut 20 sådana bitar?

I redovisningar och samtal kan eleven föra och följa matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som till viss del för resonemangen framåt. I redovisningar och samtal kan eleven föra och följa matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt.  I redovisningar och samtal kan eleven föra och följa matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt och fördjupar eller breddar dem.

 

Uppgifterna är hämtade från bedömningsstöd från Tummen upp Liber samt skolverkets bedömningsstöd..

file:///C:/Users/asgb/Downloads/E471026001.pdf

http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-4-6/bedomningsstod/bedomartraning/matematik/bedomartraning-1.158711

Leave a comment